Välkommen till Blåslampan Riks

Sveriges ”TvĂ€tta fönster” politik fortsĂ€tter och ökar

Sveriges ”TvĂ€tta fönster” politik fortsĂ€tter och ökar

Jag har skrivit förut om detta fenomen av politiken att ”TvĂ€tta fönster Ă„t varandra” som har pĂ„gĂ„tt i mĂ„nga decennier. Redan i september 2014 publicerade jag en artikel med rubriken; Sveriges framtid Ă€r hotad med politiken ”TvĂ€tta fönster Ă„t varandra” –  http://xn--blslampan-62a.se/?p=4046

Jag menar att denna pÄ sikt förödande politik i allt vÀsentligt fortsÀtter att prÀgla Sverige. Det som verkar vara lag nÀr det gÀller att idag 2017 glömma de reella JOBBEN fÄr benÀmnas med bara ett ord, nÀmligen sysselsÀttning i alla möjliga former.

Exportindustrin som fortfarande Ă€r en landets viktigaste kĂ€lla för ekonomisk tillvĂ€xt stĂ„r och stampar, eller som en del menar har ”frusit fast”.

Det har nu gĂ„tt mĂ„nga Ă„r sedan handelsminister Ewa Björling lovade att Sverige skulle fördubbla exporten pĂ„ 5 Ă„r frĂ„n 2010. LĂ€s min artikel i april 2013 om exporten och Björlings löfte. Rubrik: VĂ€stmanlands exportrĂ„dgivare i fortsatt mörker o tystnad – http://xn--blslampan-62a.se/?p=2668
Sverige Àr starkt beroende av handel med andra lÀnder. Exporten Àr det enskilt största segmentet som bidrar till att svensk ekonomi vÀxer. Men Sverige behöver ocksÄ importera sÄdant som vi inte producerar sjÀlva, detta blir allt viktigare dÄ vi producerar allt mindre.
Exportstatistiken talar sitt tydliga sprÄk, Sverige har stannat av och importen ökar.

Jag konstaterar att mÄnga lÀnder som redan har enorma exportsiffror ÀndÄ Àr mycket aktiva för att ytterligare öka exporten. Jag kan ocksÄ se pÄ vilket sÀtt de aktivt och pÄ ett effektivt sÀtt snor Ät sig nya marknadsandelar i branscher, dÀr Sverige av tradition tillhört de ledande lÀnderna.

Det satsas mycket skattepengar i att hjÀlpa svenska exportföretag i vÀrlden, men som alltid pÄ fel sÀtt nÀr statliga pengar Àr iblandad. Ett av mÄnga Àr Business Sweden (F.d. ExportrÄdet) som jag mött ute i vÀrlden och starkt kritiserat för deras arbete, som jag menar varken gagnar svenska företag eller varumÀrket Sverige.

Jag Àr inte ensam om denna kritik, Àven den förra generalkonsuln i New York, Olle Westberg skrev i en debattartikel i dagens industri i september mÄnad 2014 att exportrÄdet borde lÀggas ner.

Tummen ner för alla de som skall vara Sveriges experter och se till att fÄ fram nya exportföretag och dÀrmed kunna öka exporten. 

Inte tvÀrtom! SÄ kan vi inte ha det!

Med Sveriges ”TvĂ€tta fönster” politik av idag för mig osökt bakĂ„t till en sann berĂ€ttelse som hĂ€nde i Grekland, nĂ€r det stora sjukhuset blev begĂ„vad med en trĂ€dgĂ„rdsmĂ€stare.

En slÀkting till sjukhuschefen fick en dag erbjudande att bli sjukhusets trÀdgÄrdsmÀstare och basa över de arbetare han behövde för skötseln, han fick sjÀlv sköta anstÀllningen. Han antog erbjudandet efter att ha blivit övertygad att det inte hade nÄgon som helst betydelse att han inte hade den utbildning, som jobbet egentligen krÀvde. Tjugo Är dÀrefter sÄ basade trÀdgÄrdsmÀstaren över 18 anstÀllda trÀdgÄrdsarbetare. En riktigt stor avdelning hade det blivit efter 20 Är, dÀremot sÄ var trÀdgÄrden inte större Àn första dagen han tilltrÀdde sin befattning. Den hade fortfarande bara tvÄ ynka rabatter framför sjukhusentrén, med nÄgra fÄtal vackra blommor som krÀvde bevattning och ett i övrigt kÀrleksfullt omhÀndertagande.

För mig kÀnns det som Sveriges politiska riktning mer och mer letar sig Ät det grekiska hÄllet med trÀdgÄrdsodling, men dÄ helst utan odlingar, som krÀver arbete och kÀrleksfull omvÄrdnad.

Alla svar eller uteblivna svar i denna trÄd kan komma att redovisas pÄ bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillvÀxtentreprenör

 

Inlagt i alla kommuner, Riks | Lämna kommentar

Pinsamt för VÀsterÄs flygplats

Pinsamt för VÀsterÄs flygplats

BlÀcket hinner knappt torka mellan alla skandaler som duggar in kring VÀsterÄs flygplats. Numera sÄ blir inte flygbolagen som startar flyglinjer till och frÄn VÀsterÄs sÄ lÄnglivade att de planerade linjerna ens hinner starta upp. Nextjet med den planerade linjen mellan VÀsterÄs och Köpenhamn som skulle starta den 27 mars, lÀggs ner utan att enda flygning genomförts.

SÄ hÀr ser hemsidan för VÀsterÄs flygplats ut den 14 mars kl.11.30. En direkt felaktig information för eventuella resenÀrer. Det Àr inte bara dÄligt utan skamlöst dÄligt och dÄligt skött av flygplatsen.

 

Att turerna mellan start och nedlÀggning av flyglinjer inte ens medger att hemsidan hinner uppdateras med korrekt information, mÄste vÀl vara ett starkt kvitto pÄ ett totalfiasko för VÀsterÄs kommun. Idag den 14 mars kl.13.30 sÄ har informationsrutan med flyget till Köpenhamn ersatts av inbjudan att Àta tacobuffé tisdagar och torsdagar pÄ flygplatsens restaurang.
DÀr slutade drömmen om Köpenhamn och vidare ut i vÀrlden, nu ÄterstÄr att se hur lÀnge informationsrutan om Helsingfors och vidare ut i vÀrlden fÄr gÀlla.
Kanske blir Helsingfors och vÀrlden ersatt med ett erbjudande av stekt flÀsk och bruna bönor.

BlÄslampan har skriftligt tillskrivit de ansvariga i ledningen, styrelsen och Àgarna VÀsterÄs kommun, med begÀran om svar pÄ en enda frÄga, nÀmligen;
Vilken nytta tillför VÀsterÄs flygplats invÄnarna och skattebetalarna i kommunen?

Det Àr med spÀnning som vi avvaktar ett svar frÄn samtliga ansvariga för VÀsterÄs flygplats.

Alla svar eller uteblivna svar i denna trÄd kan komma att redovisas pÄ bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillvÀxtentreprenör

Inlagt i alla kommuner, Riks | Lämna kommentar

VÀsterÄs flygplatssÄpa fortsÀtter


VÀsterÄs flygplatssÄpa fortsÀtter


VÀsterÄs flygplats fortsÀtter att fylla pÄ brÀnsle till kommunens egna dockusÄpa. 2016 Ärs resultat för flygplatsbolaget har nu skrivits i sten till 64 miljoner kronor. Ett nytt svart Är och ett Ànnu större hÄl i skattebetalarnas plÄnbok.

Flygplatsen  har varit en sorglig följetong under decennier Ànda sedan 1990-talet nÀr civilflyget startade upp med pompa och stÄt, detta för att bli en bÄde lönsam och viktig del för VÀsterÄs kommun.

Men resenÀrerna uteblev ganska snart och lönsamhet försvann likasÄ, den definitiva spiken i kistan fÄr nog anses vara nÀr SAS beslutade sig för att lÀgga ner Köpenhamnslinjen. DÄ kan man sÀga att i princip all luft gick ur VÀsterÄs flygplatsballong.

Jag lÀste i en insÀndare i Vestmanlands LÀns Tidning (VLT) den 30 november 2016 att VÀsterÄs flygplats var den femte största i Sverige, det pÄstÄendet verkar vara som fan lÀser bibeln. Om man ser till passagerarantalet som det pÄstÄs, sÄ kan jag för 2015 se att VÀsterÄs flygplats hamnar pÄ plats 19 bland Sveriges flygplatser. En minskning med 3,1 % frÄn 2014. KÀlla: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_flygplatser_i_Sverige
Det borde vara sÄ att Àven uppgifter i insÀndare och debattartiklar anger frÄn vilken kÀlla det Àr hÀmtat, det Àr inte trovÀrdigt att införanden av gravt felaktiga uppgifter i syfte att missleda lÀsarna sker.

Flygplatsen har tilldragit sig ett enormt intresse frÄn VÀsterÄs skattebetalare och torde vara ett av de Àmnen som över tid har tilldragit sig det största missnöjet med skötseln av VÀsterÄs under mÄnga decennier. Det har skrivits spaltkilometer om de olika turer som föregÄtts bÄde frÄn ledning, styrelse och Àgaren VÀsterÄs kommun.

SjÀlv har jag skrivit mÄnga artiklar om VÀsterÄs flygplats, dessa kan Ni finna genom att söka pÄ VÀsterÄs flygplats pÄ blÄslampans sök.

BlÄslampan skall nu skriftligt tillskriva de ansvariga i ledningen, styrelsen och Àgarna VÀsterÄs kommun, med begÀran om svar pÄ en enda frÄga, nÀmligen;
Vilken nytta tillför VÀsterÄs flygplats invÄnarna och skattebetalarna i kommunen?

Detta vill vi ha ett utförligt svar pÄ, fÄr vi inte det sÄ skall vi undersöka vilka möjligheter som finns att gÄ vidare med som vi menar Àr en grov vanskötsel av kommunens skattepengar.

Alla svar eller uteblivna svar i denna trÄd kan komma att redovisas pÄ bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillvÀxtentreprenör

Inlagt i alla kommuner, Riks | Lämna kommentar