Västerås flygplats 2019 sover ännu kvar i sin djupa törnrosasömn

Västerås flygplats 2019 sover ännu kvar i sin djupa törnrosasömn

Västerås kommun och dess kommunala flygplatsbolag fortsätter envetet att försöka väcka upp och få liv i sin djupt sovande flygplats. Detta har man försökt med i mer än fyra decennier, utan att ens vara i närheten av att lyckas.

Västerås flygplats öppnades 1976 för reguljärt civilflyg och har ända sedan dess kantats av alla typer av missförhållanden och affärsskandaler. Utöver detta också många märkliga rekryteringar av folk i styrelsen och andra ledningsfunktioner, utan nödvändiga spetskompetenser och erfarenheter från flyg- och affärsverksamhet.

För att visa på hur illa Västerås flygplats har skötts och sköts så refererar jag till en av mina många debattartiklar om flygplatsen som jag menar återger misären inom flygplatsens drift. Artikeln är från 3 april 2018 med rubriken: Västerås flygplats med dess ledning saknar verklighetsförankring – http://xn--blslampan-62a.se/?p=5782

En annan artikel är av den tidigare styrelseordföranden Ulla Persson publicerad i Vestmanlands Läns Tidning, med rubriken; Västerås flygplats behöver kommersiell trafik – http://www.vlt.se/opinion/debatt/ulla-persson-s-vasteras-flygplats-behover-kommersiell-trafik
Artikeln visar med tydlig kraft att det borde vara ett totalförbud för alla aktiva och avdankade politiker, att sitta med i styrelser som skall representera medborgarnas bästa och där det finns någon form av ett incitament med kommersiellt företagstänk.

Blåslampan och många av Västerås skattebetalare är jag övertygad kommer att fortsätta bevaka och syna flygplatsens ansvariga, både ledning, styrelse och ägarna Västerås kommun.  Men det finns stora svårigheter att få fram aktuella, relevanta  och offentliga dokument, samt inte minst att överhuvud få svar på brev från ansvariga i ledningen, styrelse eller ägarna Västerås kommun.

Vilken nytta tillför Västerås flygplats invånarna och skattebetalarna i kommunen?
Det är den enkla frågan som har ställts för lång tid sedan och som alla vill ha ett utförligt svar på. Tyvärr men dock inte förvånande så har ännu ingen svarat tillfredsställande intill denna dag, de få försök till svar som kommit upp från någon ansvarig får betraktas som mest kvalificerat snömos. Men Blåslampan kommer att fortsätta värma och att påminna om svar.

Inte är det någon som helst nytta med Västerås flygplats som inte har förmåga att erbjuda medborgarna i Västerås möjligheten att flyga ut i världen, inte heller någon möjlighet att flyga inrikes. Så fortfarande gäller att som västeråsare måste jag ha egna vingar om jag skall flyga från Västerås. Läs min artkel från den 5 maj 2014 med rubriken; Jag måste köpa vingar för pengarna om jag bor i Västerås och skall flyga – http://xn--blslampan-62a.se/?p=3729

Om jag är boende i Västerås och skall flyga från stadens flygplats så är det inte jag som bestämmer var jag skall resa, det finns för närvarande 2019 bara ett enda resmål nämligen Stanstead flygplats i England. En flygplats utan vidare möjligheter till flygförbindelser ut i vida världen. Det känns lika instängt som forna DDR, Östeuropa eller Sovjetunionen.

Västerås flygplats har intill början av 2019 kostat Västerås skattebetalare mer än 500 miljoner kronor i rena pengar – Var så god tugga i Er detta, ansvariga politiker!

Alla svar eller uteblivna svar i denna tråd kan komma att redovisas på bloggen.

Kjell Strandberg
Global tillväxtentreprenör

Detta inlägg var postat i alla kommuner, Riks. Bokmärk permalink.

Ett svar pâ Västerås flygplats 2019 sover ännu kvar i sin djupa törnrosasömn

  1. tajgo säger:

    Hej,

    Följer med stort intresse kampen om flygplatsen i Västerås som aldrig verkar ta slut. Att ha en flygplats med så begränsade flygmöjligheter verkar helt sanslöst. Skall fortsätta följa vilken utveckling det tar och till vilket pris

    Lycka till och tack för en intressant blogg
    tajgo

Lämna ett svar